Hemmaladdare för snabbladdning av elbil

6 kW 2-fas Typ 1 och Typ 2 laddare

Äntligen finns en intelligent laddare på marknaden där laddtiden minskar upp till 74 % vid användande av 2 faser, 400 V (16A). Vår EVSE laddbox har en inbyggd transformator som skapar en ”superfas” på 250 volt och 24 A.
En perfekt hemmaladdare som klarar sig med endast 16 A säkringar. Exempel: 250 V x 24 A = 6 kW.
14A per fas = 28 A (med förluster blir det 24A).
Utmärkt laddbox som passar till alla Elbilar, speciellt bra för elbilar som endast tar emot enfas laddning (AC/AC)
Dessutom avlastar man hushållet eftersom man inte lägger hög förbrukning på en fas utom man nyttjar 2 faser.
Nytt för 2019 är en 8 kW EVSE , den kräver 32 A europa kontakt och 20 A huvudsäkring.

Pure Electric Accelev EVSE laddbox V2

V2 den senaste versionen av accelev, en avancerad processorstyrd AC laddbox med prestanda som ingen annan EVSE har. Med en inbyggd högteknologisk lastvakt, en inställbar känslighet, som garanterat reagerar snabbare än vad säkringarna gör. Nya battery care där man kan ställa in ”no full charge” dvs bilen inte laddar fullt. Med en USB port blir laddboxen från Accelev enkelt uppdateringsbar, så fort en ny programvara finns tillgänglig.
Amperen går att ändra från 6A,9A,12A,15A,18A,21A,24A under laddnings cykeln.

Mer detaljerad information om laddaren kan du läsa här

Accelev från Pure Electric är för bilar som har enfas ombordladdare det kloka alternativet då den är den enda boxen på marknaden som hämtar energi från 400 Voltsnätet (2 faser) och transformerar ned till ca 250 Volt enfas.
Andra boxar jobbar direkt med enfas vilket kräver 70% högre strömuttag på huvudsäkringen för att ge samma uteffekt.
Bortsett från klassbästa laddprestanda (6 kW resp. 8 kW) får man en betydligt snällare belastning på elsystemet i sin villa vilket minskar brandrisk och behovet av byte till kraftigare huvudsäkringar som annars kan krävas med fördyrade abonnemangskostnader, i vissa fall flera tusen kronor per år.

Som bonus är boxen flyttbar till t.ex sommarstuga (utan hjälp av elektriker, du gör det själv tack vare den vanliga cee-anslutningen) och kan även säljas med fordonet den dag du byter bil som har andra krav.

Elektrikern väljer de 2 faser som har minst belastning från din befintliga elanläggning som matning när han/hon kopplar in cee-uttaget där du ansluter din laddbox.

Boxen tar energi från 2 faser, 400Volt som transformeras ned till 250Volts matning till bilen.
Effekten är lika på båda sidor(minus någon procent värmeförlust).
Strömmen som dras från 400Voltssidan transformeras upp på motsvarande sätt för att effekten ska kunna levereras till bilen i samma mängd som dras från nätet.
Spänningen däremot är nedtransformerad för att passa bilens laddare, med lite extra boost i form av ca 250 Volt.
Det är därför det är så bra att kunna få hög laddström till bilen utan att belasta elnätet i villan så hårt som man måste göra om man bara har laddbox med enfasmatning.
Det är tack vare detta laddaren ger bilen lite mer effekt än om den bara skulle matas från en 230-Volts standard enfasmatning

Manual för ACCELEV

Egenskaper

  • Laddning med 2 faser på 14 A var. Det betyder att man inte behöver en avancerad kostsam installation för att ladda din bil.
  • Accelev laddboxen laddar 24 A med mindre ampere per fas.
  • Din bil laddas på betydligt kortare tid när du laddar hemma – laddtiden kan minska upp till 74 %.
  • Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går. Den ser då till att du inte blir utan full laddad bil nästa gång du vill ut och köra.
  • Flyttbar laddare, kräver ej installation. Endast sätta i kontakten.

Nya Accelev V2

  • Grid monitoring, Lastvakt som snabbt sänker laddstyrkan på din EV när en
    annan strömkälla startar, te.x ugnen eller värmepumpen i dit hus.
  • Omedelbar reaktion och laddstyrkan återgår till normal när belastningen på
    nätet minskar den känslighet är justerbar från 1-5 via touch display.
  • Battery care justerbar från tomt batteri till full laddning för att garantera
    Maximal livslängd på bilens batterier.
  • Stor Touch screen för att ändra på olika parametrar.(klicka på länken)

 

Accelev är dessutom unik eftersom den kan användas till alla elbilar med att enkelt byta mellan olika kontakter. Byt enkelt ut ingående strömkabel (10 A, 16 A, 32 A). Utgående kabel typ 1 eller typ 2.

Enkelt system att byta kontakter. Tryck dit och lås.

  • Typ 1 (japan bilar, Nissan Leaf, Kia E Niro, Jaguar I -Pace,  etc) eller typ 2 (Europa, BMW I3, E Golf eller USA Tesla).
  • Även ingående ledarkabel är enkel att byta.
  • koppla enkelt in i en 400 V kontakt, 16 A eller gör en fast installation.

 

 

 

 

 

Se youtube klipp på nya V2 boxen:

 

utbytbara kontakter, typ 1 eller typ 2. Rejäla stabila kontakter

 

Laddhastigheter

Grön markering = största förbättring.

Brand Type / Max power Phases used Max real power (MRP) MRP at 16A MRP with Accelev 6.0kW Gain of speed [%] 3h charge will be now with Accelev:
Audi A3 e-tron Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Audi Q7 e-Tron Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Audi Q7 e-Tron Type 2 / 7.2kW 2 6,8 3,4
BMW 225xe PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
BMW 330e PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
BMW i3 Type 2 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
BMW i3 2017+ Type 2 / 11kW 3 11,0 11,0
BMW i8 Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
BMW X5 Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Chevrolet Volt Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Citroen C-Zero Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Fiat 500e Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Honda Accord PHEV Type 1 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Hyundai IONIQ Type 2 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Hyundai IONIQ PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Kia Soul EV Type 1 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Kia Optima PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Kia Niro PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Mercedes B-Class Electric Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Mercedes s550 PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Mercedes C350 PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Mitsubishi i-MieV Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Mitsubishi Outlander PHEV Type 1 / 3.3kW 1 3,0 3,0 3,6 19,6 2h
Nissan Leaf single charger Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Nissan Leaf Type 1 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Nissan Leaf 2018+ EU Type 2 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Nissan e-NV 200 Type 1 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Peugeot iOn Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Renault Fluence Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Renault Kangoo Electric Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Renault Zoe Type 2 / 43kW 3 40,0 11,0
Porsche Cayenne S E-hybrid Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Porsche Panamera S E-hybrid Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 30m
Tesla Model S Type 2 / 22kW 3 21,0 11,0
Tesla Model S 2016+ Type 2 / 16kW 3 16,0 11,0
Tesla Model X Type 2 / 22kW 3 21,0 11,0
Tesla Model X 2016+ Type 2 / 16kW 3 16,0 11,0
Tesla Model S USA Type 1 / 22kW 1 21,0 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Tesla Model S 2016+ USA Type 1 / 16kW 1 16,0 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Tesla Model X USA Type 1 / 22kW 1 21,0 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Tesla Model X 2016+ USA Type 1 / 16kW 1 16,0 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Toyota Prius Plug-in Type 1 / 2.0kW 1 2,0 2,0 2,3 16,3 2h 35m
Toyota Prius IV Plug-in Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Opel Ampera E Type 1 / 7.2kW 1 6,8 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Opel Ampera Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Volkswagen e-Golf Type 2 / 7.2kW 1 6,8 3,4 6,0 74,4 1h 40m
Volkswagen Golf GTE Type 1 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Volkswagen e-up! Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Volvo XC90 Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m
Volvo V60 PHEV Type 2 / 3.6kW 1 3,4 3,4 4,0 16,3 2h 35m